ای اینکه موتور خودرو بینقص کار کند، علاوه بر روغن باکیفیت به فیلتر مناسب هم نیاز دارید. در فروشگاه کارنوما بهترین انواع فیلتر روغن بازار ساخت کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان و کره از برندهایی مثل موتورکرافت (Motorcraft)، ای سی دلکو (AC Delco) و موپار (Mopar) عرضه میشود.
فیلتر روغن قطعهای است که بهمنظور حذف کردن ضرات خارجی در روغن پیش از رسیدن به موتور در خودرو نصب میشود. روغن موتور بهتدریج باگذشت زمان و استفاده در خودرو میتواند آلوده شود؛ این وظیفهی فیلتر روغن است که روغن موتور را تمیز نگه دارد. اگر فیلتر روغن باکیفیت نباشد، روغن موتور خیلی زود کثیف و عملکرد پمپ روغن مختل میشود. اگر روغنی که خوب فیلتر نشده به موتور خودرو برسد، قطعات داخلی مستهلک میشوند و باسایش بین آنها، پیشرانه خودرو دچار مشکل خواهد شد. در انتخاب فیلتر روغن باید به اندازهی واشر و جنس فیبرهای فیلتر توجه کرد.
انواع فیلتر روغن دربازار وجود دارد اما همهی آنها معمولا یک قطعهی کوچک و استوانهای شکل هستند. بخش خارجی فیلتر روغن یک پوشش فلزی است که در محل نصب آن به موتور خودرو، واشر قرار دارد. در داخل بخش بالایی و واشردار فیلتر، مجرای مرکزی فیلتر برای نصب به موتور قرار دارد و دورِ آن، سوراخهای کوچک تعبیه شده است.
در داخل پوشش فلزی فیلتر، مواد و متریال اصلی فیلتراسیون وجود دارد که معمولا از جنس فیبر سنتتیک هستند. پمپ روغن خودرو، روغن موتور را به فیلتر پمپاژ میکند و پس از عبور از فیبر داخلی فیلتر و تمیز شدن از هرگونه ضرات خارجی، به موتور وارد میشود.
فیلتر روغن باید درهر دوره تعویض روغن موتور بررسی شود. بسیاری از خودروسازان توصیه میکنند که ایدهآلترین حالت برای زمان تعویض فیلتر روغن، در هر دوره تعویض روغن موتور است. اما تعویض همزمان فیلتر و روغن درهر دوره از لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیست؛ بنابراین برخی از کارشناسها توصیه میکنند که در هر دو دوره تعویض روغن موتور، فیلتر روغن هم تعویض شود. زمان تعویض فیلتر روغن به مدل خودرو و قدیمی و مدرن بودن آن هم بستگی دارد.
اگر فیلتر روغن کوچک باشد، بین ۵ هزار تا ۸ هزار کیلومتر کارکرد باید تعویض شود؛ قدیمی بودن خودرو میتواند این کارکرد را کاهش دهد. در خودروهای جدید با فیلتر روغن بزرگتر، تا ۱۲هزار کیلومتر کارکرد باید این قطعه تعویض شود. البته نحوهی رانندگی هم در این میزان تأثیر دارد. برای مثال اگر بیشتر اوقات در ترافیک سنگین رانندگی میکنید، فیلتر روغن را باید زودتر تعویض کرد. بهصورت یک قاعدهی کلی، همیشه در هر دوره تعویض روغن، وضعیت سلامت فیلتر روغن هم باید بررسی شود.
برای اینکه موتور خودرو سلامت بماند، فیلتر روغن و فیلتر هوا مسئولیت مهمی برعهده گرفتهاند. برای روشن شدن و کار کردن موتور، بنزین باید با هوا ترکیب شود؛ فیلتر هوا تضمینکنندهی رسیدن هوای عاری از هرگونه مواد خارجی و گردوخاک به داخل موتور است. همیشه در انتخاب فیلتر هوا دقت کنید و در هزینهی پرداختی برای این قطعه صرفهجویی نکنید. در فروشگاه کارنوما، مجموعهای کامل از فیلترهای هوا برندهای شناختهشده جهان مثل موتورکرافت (Motorcraft) آمریکا عرضه میشود.
مثل تمام فیلترهای مختلف در خودرو یا ماشینآلات دیگر، فیلتر هوا از رسیدن مواد خارجی و گرد و خاک به موتور خودرو جلوگیری میکند. رسیدن هوای تمیز به موتور نقش اساسی در عملکرد فنی و مصرف سوخت دارد، بنابراین توصیه میشود که از باکیفیتترین انواع فیلتر هوا استفاده شود.
درنظر داشته باشید که فیلتر هوا را بهطور منظم بررسی کنید تا درصورت نیاز و کثیف شدن، تعویض شود. بهطور کلی هر ۱۲ ماه یا ۲۰ هزار کیلوکتر، تعویض فیلتر هوا توصیه شده است، اما متغیرهای زیادی در این بین دخیل هستند. برای مثال، نحوهی رانندگی، مدل خودرو، کیفیت و نوع سوخت مصرفی، دستدوم یا صفر کیلومتر بودن خودرو و آبوهوای منطقه زندگی همه میتوانند در زودتر کثیف شدن فیلتر هوا تاثیرگذار باشند.
در تولید فیلتر هوا خودرو از چند مواد مختلف استفاده میشود. نوع کاغذی، فیلتر هوای کارخانهای بیشتر خودروهای تولید انبوه است؛ فیلتر هوا کاغذی معمولا ارزانقیمت است و کارایی متوسطی دارد. پنبه، مادهی پراستفادهی دیگر در فیلتر هوا است.
در تولید فیلتر هوای پنبهای، ترکیب پنبه و آلومینیوم استفاده میشود. فیلتر هوا پنبهای درمقایسه با کاغذی، فیلتراسیون کمتری دارد و بنابراین هوای بیشتری به موتور میرساند. برای جلوگیری از رسیدن گرد و خاک از فیلتر، پوششی روغنی روی آن قرار داده میشود. فوم مادهی دیگری است که در تولید فیلتر هوا استفاده میشود.
فیلتر هوای فومی در اشکال مختلف تولید میشود و ترکیبی چندلایه از فوم است. برخی از فیلترهای هوا هم بهطور کامل از جنس فلز هستند. فیلتر هوای فلزی با فولاد مش ضدزنگ تولید میشود و درمقایسه با دیگر فیلترها، جریان هوای بیشتری به موتور میرساند. فارغ از جنس مواد و و متریال استفاده شده در فیلتر هوا، باید به شکل آن و کوچک و بزرگی هم دقت کرد؛ علاوه بر این، خودروهای مجهز به موتور تنفس طبیعی، توربو شارژ و سوپر شارژ هرکدام به فیلتر هوای خاص خودشان نیاز دارند.
سیستم ترمز خودرو بخشهای مختلفی دارد که لنت ترمز، یکی از قطعههای مصرفی و قابل تعویض آن است. در فروشگاه کارنوما، انواع لنت ترمز اصلی و کارخانهای (جنیون پارتس) خودروهای مختلف ساخت کره جنوبی، ژاپن، آمریکا، آلمان و ... عرضه میشود.
براساس نوع استفاده سیستم ترمز، مثلا در خودروهای مسابقهای یا مدلهای تولید انبوه اقتصادی، چند نوع لنت ترمز تولید شده است. انواع لنت ترمز را میتوان در چهار دستهبندی غیرفلزی (ارگانیک)، نیمفلزی، فلزی و سرامیک قرار داد. لنت ترمز غیرفلزی، ترکیبی از موارد اولیه مختلف شامل شیشه، پلاستیک و رزین است.
این نوع لنت ترمز مقاومت زیادی ندارد و درمقایسه با نمونههای دیگر، زودتر باید تعویض شود. البته نرمتر بودن لنت ترمز ارگانیک، یعنی فشار کمتری هم به دیسک ترمز وارد خواهد شد. از لنت ترمز ارگانیک تنها در خودروهای تولیدانبوه ارزانقیمت استفاده میشود که برای رانندگی روزمره و کوتاهمدت طراحی میشوند. عمر کوتاه و سر و صدای کمتر (درمقایسه با لنت فلزی)، از ویژگیهای اصلی لنت ترمز ارگانیک است.
لنت ترمز نیمفلزی، ترکیبی از مواد سنتتیک و فلزی است و در بیشتر خودروهای استاندارد متوسط استفاده میشود. ترکیب فلزی این لنت ترمز باعث میشود که مقاومت بیشتری دربرابر گرما و استهلاک داشته باشد. با اینکه لنت ترمز نیمفلزی درمقایه با نوع ارگانیک طول عمر بیشتری دارد، اما در دمای پایین عملکرد خوبی ندارد، سروصدای بیشتری دارد و دیسک ترمز را زودتر مستهلک میکند.
در لنت ترمز نیمفلزی، ترکیب مواد سنتتیک و فلزی میتواند متفاوت باشد؛ برخی لنتها با ترکیب ۱۰ تا ۳۰ درصد مواد فلزی تولید میشوند که مشکلات عملکردی با ترکیب بیشتر فلزی را ندارد. لنت ترمز فلزی بهطور کامل از مواد فلزی ساخته میشوند و هیچگونه متریال سنتتیک در آنها وجود ندارد.
لنت فلزی عمر بسیار بالایی دارد، اما درعین حال، خیلی زودتر دیسک ترمز را مستهلک میکنند و صدای بسیاری زیادی دارند. لنت ترمز فلزی معمولا تنها در خودروهای مسابقهای کاربرد دارد. لنت سرامیکی، ترکیب سرامیک و رزین مواد بدون آهن است و قیمت بالایی دارد. لنت ترمز سرامیکی عملکرد خوب و عمر بالایی دارد و صدای بسیار کمی تولید میکند. این نوع لنت بیشتر در خودروهای لوکس، اسپرت و گرانقیمت استفاده میشود.
لنت ترمز قطعهای مصرفی و تمامشدنی است، بنابراین درصورت نیاز بودن بهتعویض آن، علائم مشخصی دارد. اگر در ترمزگیری صدای مشخص سائیده شدن دو فلز شنیده شود، قطعا لنت و دیسک ترمز باید چک شود. اگر این صدا به جیغ زدن شباهت دارد، احتمالا زمان تعویض لنت ترمز فرارسیده است. روشن شدن چراغ چک ترمز، سفت شدن پدال ترمز، ضعیف شدن ترمزگیری و لرزش هنگام ترمزگرفتن میتوانند از نشانههای خرابی لنت ترمز باشند.
روغن موتور (Motor oil) مادهای است که براساس روغنهای پایه درترکیب با افزودنیهای مختلف، بهویژه افزودنیهای ضدسایش و فرسودگی، مواد شوینده و دیسپرسنت تولید میشود و در روانکاری قطعات مختلف در پیشرانههای درونسوز خودرو کاربرد دارد.
در روغنهای مولتی گرید چندمنظوره، مواد ویژهای برای بهبود شاخص ویسکوزیته و گرانروی هم استفاده میشود. عملکرد اصلی روغن موتور، کاهش دادن سایش و خوردگی بین قطعات متحرک پیشرانهی خودرو و پاک کردن موتور از هرگونه ذرات خارجی و نشست گردوغبار است. روغن موتور در کاهش دمای پیشرانهی خودرو، مهروموم رینگهای پیستون و خنثی کردن اسیدهای ناشی از سوخت هم نقشی حیاتی دارد. روغن موتورهای جدید بازار، براساس ترکیب هیدروکربنهای نفت خام و پلی آلفا الفینهای متنوع در حجمهای مختلف تا ۲۰ درصد تولید میشوند.
روغن موتور مینرال (معدنی، معمولی یا ارگانیک) بهطور مستقیم از نفت خام بهدست میآید. روغن موتور مینرال از قدیمیترین انواع روغنها است که بهدلیل روانکاری مناسب در دمای بالا و ماندگاری طولانی، در بسیاری از خودروهای معمولی و استاندارد استفاده میشود. روغن موتور سنتتیک از ترکیب مواد شیمیایی تولید میشود که بهطور طبیعی استخراج نشده و مصنوعی است.
روغن سنتتیک میتواند از مواد تغییردادهی نفتی یا دیگر مواد خام تولید شود اما در پایهترین حالت، مایع اصلی تشکیلدهندهی آن نفت خام است. نوع و درصد استفاده از افزودنیهای مصنوعی روغنهای سنتتیک درقالب فرمول اختصاصی تولیدکنندهها قرار دارد و کیفیت محصول در خودروهای مختلف را تعیین میکند.
قیمت بالای روغنهای سنتتیک باعث شد که روغن نیمهسنتتیک تشکیل شود. روغن نیمهسنتتیک درحقیقت با ترکیب کردن روغن مینرال و سنتتیک شکل میگیرد؛ هدف از تولید روغن نیمهسنتتیک، داشتن برخی از خاصیتهای روغن سنتتیک بدون هزینهی زیاد است. اما این نوع روغنها هنوز هم ترکیبی از روغن مینرال هستند، بنابراین از لحاظ کیفیت، ماندگاری و ارزش، محصولی میانه در انواع روغنهای معدنی و سنتتیک محسوب میشوند.
ارزانترین روغن موتور بازار، انواع مینرال هستند که سالها با فرمول قدیمی تولید میشوند. روغن سنتتیک گرانترین و باکیفیتترین و بهترین روغن موتور در بازار است؛ روغنهای نیمهسنتتیک ترکیبی از فناوری گذشته و امروز هستند و بین دو نوع مینرال و سنتتیک طبقهبندی میشوند.
برای خرید روغن موتور به لینک زیر مراجعه کنید.