بررسی روغن ماشین و روغن صنعتی

اگر از طرفداران دنیای خودرو هستید یا اینکه واقعا به خودرویتان علاقه دارید، حتما اهمیت موتور و قوای محرکه را درک می‌کنید. نگه‌داری و مراقبت از موتور، مسئولیت مالک خودرو است؛ یکی از اولین راه‌ها برای انجام دادن این مسئولیت مهم، استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین روغن برای موتور، گیربکس، اکسل و دیگر قطعات است.

همیشه تصور کنید که روغن موتور، نقش خون در رگ‌های انسان را دارد؛ اگر روغن مناسب و کافی در موتور وجود نداشته باشد، باید با خودرو خداحافظی کنید یا با هزینه‌های تعمیر یا حتی تعویض پیشرانه، روبه‌رو شوید.

روغن ماشین چیست؟

سال‌ها پیش، روغن ماشین تنها ترکیبی از روغن پایه و چند افزودنی بود که برای روان‌کاری، کاهش سایش، تمیز کردن، سرد کردن و محافظت از قطعات مختلف موتور استفاده می‌شد.

اما روغن ماشین در عصر مدرن، کاملا با گذشته فرق می‌کند؛ روغن موتورهای جدید، ترکیبی پیچیده از روغن‌های پایه و افزودنی‌های مختلف با فرمول ویژه هستند که با ویژگی‌های زیر تولید می‌شوند:

- روان‌کاری و جدا کردن قطعات متحرک ماشین

- کاهش استهلاک پیشرانه

- کمک به جلوگیری از تجمع لجن و رسوب در موتور و بخش‌های داخلی آن

- حذف کردن و نگه‌داشتن گردوخاک و ذرات خارجی در روغن و جلوگیری از ورود این آلودگی‌ها به‌ موتور تا زمان تعویض روغن بعدی

- سرد کردن بخش‌ها و قطعات مختلف موتور

- افزایش کارایی و بهبود مصرف سوخت ماشین

- محافظت از موتور هنگام کارکرد در گستره‌ی دمای پایین و بالای محیط

- کمک به محافظت از سیستم ضدآلایندگی خودرو

همانطور که مشخص است، کاربرد روغن موتورهای مدرن بسیار بیشتر از تنها روان‌کاری قطعات است. روغن ماشین مسئولیت محافظت از موتور در برابر استهلاک را دارد، به افزایش عملکرد فنی کمک می‌کند و محافظ قطعات متحرک پیشرانه درمقابل گردوخاک و ذرات خارجی است.

روغن ماشین به‌طور کلی از دو بخش تشکیل می‌شود؛ روغن‌های پایه و افزودنی‌ها. معمولا بین ۷۰ تا ۹۰ درصد محصولات امروزی را روغن‌های پایه تشکیل می‌دهند؛ روغن‌های پایه از گاز طبیعی یا نفت خام به‌دست می‌آیند. ۱۰ تا ۳۰ درصد دیگر روغن از افزودنی‌ها تشکیل شده است. افزودنی‌ها را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

- افزودنی‌های جداکننده

- افزودنی‌های شوینده

- افزودنی‌های ضداستهلاک

- مکمل‌ها برای کاهش سایش و روان‌کاری بهتر

- افزودنی‌های آنتی‌اکسیدان

- مواد ضدفوم

- افزودنی‌های بازدارنده خورندگی

- مواد افزایش‌دهنده‌ی شاخص گران‌روی روغن

- افزودنی‌های دپرسنت نقط ریزش روغن

روغن صنعتی (industrial oil) به گروهی از روان‌کارها گفته می‌شود که در ترکیب و کامپاندهای مختلف سیال، گریس و روغن قرار دارند. همانطور که از نام و مفهومی روغن صنعتی مشخص است، این دسته از محصولات برای کاهش سایش و فرسودگی قطعات مختلف استفاده می‌شوند.

ویژگی چگالی کمتر روغن‌ها در مقایسه با آب، باعث شناور شدن آن‌ها در آب و مایع بودن آن‌ها در دمای معمولی می‌شود. چربی‌های اشباع نشده‌ی روغن‌ها باعث می‌شود که در دمای معمولی به‌حالت مایع باقی بمانند.

در برخی محصولات و نمونه‌های خاص روغن صنعتی می‌تواند در کاهش یا جلوگیری از مقاومت الکتریکی کاربرد داشته باشد و درعین حال، رسانایی گرمایی را هم افزایش دهد.

روغن صنعتی شامل تمام گروه‌های گازی، مایع‌های طبیعی، حیوانی، گیاهی، معدنی، مشتقات اسید چرب و متریال‌های دیگر، گریس‌های ماده معدنی، پلیمر، صابونی ساده و صابونی کمپلکس می‌شود.

روغن‌های صنعتی که امروز شرکت‌های بزرگ در دنیا عرضه می‌کنند، با نمونه‌های اولیه در دو قرن پیش تفاوت دارند. در اواسط قرن نوزدهم، روغن صنعتی برپایه چربی حیوانی (مثل گاو) برای روان‌کاری و روان‌سازی قطعات فلزی مثل چرخ‌دنده‌ها تولید می‌شد.

این روغن‌ها چون پایه‌ی منبع‌شان حیوانی بودند، به‌راحتی پس از مدتی که در معرض هوا قرار می‌گرفتند، اکسید می‌شدند.

پس از چند دهه استفاده از این نوع روغن صنعتی و با استخراج نفت از دل زمین، دوران جدید در صنایع روغنی آغاز شد. با کشف نفت خام، فرآینده تصفیه و به‌دست آوردن روغن‌های مدرن جایگزین روش‌های سنتی شد و ماشین‌آلات مجهز، تولید نمونه‌های باکیفیت را بسیار آسان‌تر کردند.

اولین نمونه‌های روغن‌های صنعتی پایه نفتی خیلی زود عملکرد بهترشان را در مقایسه با منابع حیوانی نشان دادند و با پیشرفت در دیگر صنایع، روغن‌های صنعتی مدرن بازار را تسخیر کردند.

به‌مرور زمان و با مهندسی ماشین‌آلات پیشرفته، ترکیب روغن پایه با افزودنی‌های مختلف و اختصاصی شرکت‌ها متنوع آغاز شد و طولی نکشید که در یک دوران آزمایش و ارزیابی، بهترین نمونه‌ها با ماندگاری بالا و عملکرد بهینه روان‌کاری تولید شدند.

جدیدترین روغن‌های صنعتی براساس پچیده‌ترین روش‌ها و فرمولاسیون ویژه تولید می‌شوند و در حوزه‌های مختلف کاربردی و صنعتی، استفاده‌ی روزافزون دارند. روغن‌های صنعتی بر پایه گیاهی هم تولید می‌شوند.

گیربکس مرغوب

ادینول (Addinol) یکی از شرکت‌‌های بزرگ تولیدکننده‌ی لوبریکانت و روغن‌های خودرو و صنعتی است که محصولات متنوع و باکیفیتی تولید می‌کند. ادینول از سال ۱۹۳۶ تا امروز فعالیت می‌کند و یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی روغن‌ و فرآورده‌های نفتی در آلمان است. در این مقاله می خواهیم به نقد و بررسی روغن گیربکس ادینول بپردازیم.

برخلاف بسیاری از شرکت‌های دیگر که عضوی از گروه‌های بزرگ‌تر نفتی هستند، ادینول برندی مستقل است؛ این برند خوش‌نام آلمانی به‌وسیله‌ی شرکت‌های همکار، محصولاتش را در بیش از ۹۰ کشور جهان توزیع و عرضه می‌کند.

فعالیت‌های ادینول در طول سال‌های اخیر به‌قدری گسترش یافته است که درکنار تأمین نیازهای داخلی در آلمان، بیش از ۵۰ درصد تولیداتش را صادر می‌کند.

در سبد محصولات ادینول، بیش از ۶۰۰ نوع روغن و لوبریکانت وجود دارد؛ روغن موتور و گیربکس خودرو، روغن صنعتی، گریس و ... با برند ادینول تولید می‌شود.

ادینول به‌تولید روغن‌هایی با طول عمر و کارایی بالا شهرت دارد. انواع روغن گیربکس این برند آلمانی هم در سطح بالاترین محصولات جهانی قرار دارند و در خودروهای قدیمی و جدید، استفاده می‌شوند.

خرید انواع روغن گیربکس

فروشگاه کارنوما مجموعه‌ای کامل از بهترین روغن گیربکس‌های جهان را برای خودروهای خارجی عرضه می‌کند. برترین محصولات برندهای معتبر و بزرگ شامل ام پی ام (MPM)، راونول، ادینول، آیسین، توتاچی، موبیل1، ولولین، ای‌سی دلکو، موتورکرافت و موپار در کارنوما موجود است. با خرید روغن گیربکس از سایت ما برای همیشه از کیفیت و قیمت آن اطمینان حاصل کنید.

روغن گیربکس چیست؟

سیستم انتقال قدرت خودرو مجموعه‌ای از گیربکس یا جعبه دنده در کنار مسیرها و مجراهای ارتباطی بین موتور و چرخ‌ها بوده که برای کارکرد، نیازمند سیال مخصوص است. سیستم انتقال قدرت بدون روغن اصلا نمی‌تواند کار کند؛ وظیفه‌ی اصلی روغن گیربکس مثل روغن موتور ، روان‌کاری کردن قطعات مختلف است.

روغن جعبه دنده بین قطعات سیستم انتقال قدرت و دنده‌های کوچک و بزرگ جریان پیدا می‌کند تا سایش این بخش از قوای محرکه‌ی خودرو را برای تضمین بهترین عملکرد، به‌حداقل برساند. در خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند، این مایع و روغن نقش خنک‌کنندگی هم دارد؛ به‌طور کلی روغن‌های گیربکس به چند دسته تقسیم می‌شوند که هر نمونه باتوجه به طرح سیستم انتقال قدرت در خودروهای مختلف سواری و کامیون تولید شده است.

وظیفه‌ی اصلی روغن گیربکس روان‌کاری دنده‌ها و قطعات سیستم انتقال قدرت است، اما کاربردهای دیگری مثل پاک‌کنندگی و محافظت از قطعات دربرابر استهلاک، حفظ وضعیت مطلوب واشرها، کمک به خنک‌کنندگی و کاهش دادن دمای کلی کارکرد قوای محرکه به‌همراه افزایش سرعت چرخشی و دامنه‌ی حرارتی موتور هم می‌تواند داشته باشد. به‌دلیل اهمیت بالای روغن گیربکس در مجموعه‌ی انتقال قدرت خودرو و جلوگیری از هزینه‌های هنگفت تعمیرات قطعات این بخش، توصیه می‌شود از بهترین محصولات برندهای معتبر و شناخته‌شده جهانی استفاده کنید.

چه زمانی روغن گیربکس تعویض شود؟

باتوجه به نوع، مدل و میزان کارکرد هر خودرو، فاصله‌ی نوبت‌های تعویض روغن گیربکس متفاوت است. معمولا تولیدکننده‌ها و مکانیک‌ها باتوجه به دلایل مختلف، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را بین ۱۰۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر پیشنهاد می‌دهند.

این زمان برای روغن جعبه دنده‌های دستی متفاوت است و باید در نوبت‌های بیشتری و زودتر تعویض شوند. معمولا روغن گیربکس دستی را باید بین ۳۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کارکرد تعویض کرد؛ البته پیش از تعویض، بهتر است که یک مکانیک وضعیت روغن گیربکس را بررسی کند. اعداد مختلفی که برای زمان تعویض روغن گیربکس اعلام می‌شود، عمومی و باتوجه به خودروهای استاندارد بازار است.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ مثل آیسین، توتاچی، موبیل1، ولولین، ای‌سی دلکو و موتورکرافت محصولات متنوعی عرضه می‌کنند که در برخی خودروها، می‌تواند زمان تعویض روغن گیربکس را تغییر دهد. هنگام خرید، به مشخصات و ویژگی‌های هر محصول دقت کنید.

خرید روغن اکسل با کیفیت

اکسل و دیفرانسیل خودرو قطعه‌های مهم و حیاتی در سیستم انتقال قدرت از پیشرانه به چرخ‌های خودرو هستند که برای عملکرد مناسب، به روغن مخصوص نیاز دارند. فروشگاه کارنوما انواع روغن اکسل از معتبرترین برندهای سازنده آمریکایی مثل موتورکرافت (Motorcraft) و موپار (Mopar) را عرضه می‌کند که در انواع خودروهای خارجی کاربرد دارد.

روغن اکسل چیست؟

با اینکه کارکرد اصلی دیفرانسیل و اکسل در انواع خودروها یکسان است، اما سیستم‌های متنوعی بین مدل‌های سواری و کامیون و ماشین‌آلات سنگین وجود دارد که نیازمند روغن‌هایی با ویژگی‌های خاص هستند. روغن اکسل و دیفرانسیل، تضمین‌کننده‌ی کاهش سایش و استهلاک قطعات محرک و دنده‌های این بخش از سیستم انتقال قدرت خودرو است. روغن دیفرانسیل درمقایسه با روغن موتور غلیظ‌تر است؛ همچنین برخلاف روغن موتور که در دمای بالا دوام خوبی دارد، روغن دیفرانسیل به‌طور ویژه برای کار کردن در فشار بالا طراحی شده است.

ویژگی های روغن اکسل

از ویژگی‌های مهم اکسل این است که در این قطعه هیچ فیلتری برای روغن وجود ندارد، بنابراین باید از روغن اکسل باکیفیت استفاده کرد که مجموعه‌ی کامل سیستم انتقال قدرت، روان و بدون مشکل کار کند. مسئولیت روغن اکسل و دیفرانسیل، روان‌کاری و خنک‌کنندگی دیفرانسیل و قطعات متحرک بخشی از سیستم انتقال قدرت است؛ اگر روغن استفاده نشود، به‌دلیل برخورد قطعات فلزی، دمای دیفرانسیل بالا رفته بخش‌های متحرک تخریب خواهند شد.

برخلاف روغن موتور که به‌طور مرتب تعویض می‌شود، روغن اکسل کارخانه‌ای خودروهای سواری باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشد تا مشکلات اساسی درآینده به‌وجود نیاید. با این حال در شرایط مختلفی مثل نفوذ آب به دیفرانسیل و اکسل‌ها یا توصیه‌ی خودروساز، روغن اکسل باید تعویض شود. برخی خودروهای سواری و تجاری به‌دلیل مکانیزم سیستم انتقال قدرت، پس از مدت خاصی استفاده به روغن اکسل جدید نیاز دارند؛ تمام اطلاعات لازم در مورد زمان تعویض روغن اکسل در دفترچه راهنمای خودروها وجود دارد.

انواع روغن اکسل

روغن اکسل‌های موجود در بازار، براساس استانداردهای جهانی API و SAE تولید و عرضه شده‌اند. هنگام خرید روغن اکسل، به نوع و استاندارد هر محصول دقت کنید. استاندارد API برای روغن دیفرانسیل گیربکس‌های دستی و اتوماتیک شامل گروه GL-1 تا GL-6 می‌شود. البته درحال حاضر تنها روغن‌های GL-5 بافناوری جدید تولید می‌شوند. برندهای معروف، روغن دیفرانسیل و اکسل هم عرضه می‌کنند. ای‌سی دلکو (ACDelco)، راونول (Ravenol)، موتول (Motul)، ولولاین (Valvoline)، موپار (Mopar) و شل (SHELL) درکنار برخی خودروسازان بزرگ انواع روغن اکسل و دیفرانسیل تولید می‌کنند. در فروشگاه کارنوما مجموعه‌ای کامل از بهترین روغن اکسل‌های برندهای مختلف برای انواع خودروهای خارجی موجود است.

انواع روغن هیدرولیک برای خودرو

در بین گروه‌های مختلف روغن و روان‌کارها، روغن هیدرولیک برپایه آب یا روغن معدنی تولید می‌شود.

روغن هیدرولیک (Hydraulic fluid) در دسته‌ی روغن‌های صنعتی قرار دارد و همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، تنها در سیستم‌های هیدرولیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. وظیفه‌ی اصلی روغن هیدرولیک انتقال و هدایت کردن قدرت در یک سیستم هیدرولیک مثل فرمان خودرو است.

البته روغن هیدرولیک علاوه بر این، باید از قطعات داخلی سیستم هیدرولیک هم محافظت کند؛‌ انتقال حرارت، مهر و موم سازی، روان‌کنندگی، کارایی پمپاژ، مقاومت دربرابر آتش و پرتوافشانی بخشی دیگر از وظایف روغن هیدرولیک در تجهیزات مختلف است. روغن هیدرولیک در هر سیستم هیدرولیک خودروها، جرثقیل‌ها، پمپ‌ها و جک‌ها استفاده می‌شود.

سیستم فرمان و ترمز خودرو، از معروف‌ترین کاربردهای روغن هیدرولیک هستند. روغن هیدرولیک باید درجه خلوص بالا و گران‌روی مشخص داشته باشند؛ کم یا زیاد بودن گران‌روی روغن هیدرولیک می‌تواند سیستم هیدرولیک را با مشکل جدی روبه‌رو کند.

رنگ روغن هیدرولیک فرمان

معمولا رنگ روغن هیدرولیک فرمان بسیاری از خودروها کهربایی است، اما برخی شرکت‌های خارجی روغن هیدرولیک سبز رنگ یا کاملا بدون رنگ هم تولید می‌کنند. روغن هیدرولیک فرمان خودرو باید شفاف باشد و براساس همین ویژگی و تغییر رنگ روغن هیدرولیک است که می‌توان مشکل سیستم را تشخیص داد.

زمان تعویض روغن هیدرولیک

برای اینکه زمان تعویض روغن هیدرولیک را تشخیص دهید، باید به نشانه‌های مختلفی توجه کرد. روغن هیدرولیک ترکیب شیمیایی مشخصی دارد که به‌محض وارد شدن هرگونه ذرات خارجی و آلودگی، مشخصه‌ها و خصوصیاتش را از دست می‌‎دهد و کارایی‌اش کاملا تغییر می‌کند. تغییر کردن رنگ یکی از ساده‌ترین مواردی است که زمان تعویض روغن هیدرولیک را نشان می‌دهد.

نشتی، بوی سوختگی، غلیظ شدن بیش از حد، خالی شدن محفظه روغن و مات شدن رنگ از دیگر مواردی هستند که نشان‌دهنده‌ی زمان تعویض روغن هیدرولیک درنظر گرفته می‌شوند. روغن‌های هیدرولیک را باید تا کارکرد مشخصی استفاده کرد؛ معمولا نهایت استفاده از روغن هیدرولیک خودرو تا کارکرد ۱۲۰ هزار کیلومتر است ولی نباید عدد مشخصی را ملاک قرار داد، چراکه شرایط کاری در هر خودرو و سیستم متفاوت است.. این آستانه ممکن است در برندهای مختلف، متفاوت باشد.